I går aftes kunne man i en live udsendelse på facebook følge overrækkelsen af Den Fynske Idrætsforeningspris. Prisen går til en forening, der uge efter uge leverer et kvalitetstilbud til sine medlemmer, som er synlige, aktive i lokalområdet med mere.

I et skarpt felt med stærke konkurrenter fra Tommerup Svømmeklub, Sydvestfyns Fodbold Fællesskab, BK Rollo, Midtfyns volleyballklub og Ringe Svømmeklub endte det med Otterup HK løb med sejren sejr statuetten af Jens Galschiødt og 10.000 kr.

Det var Fynske Idrætsforbunds formand Bernt Nielsen der overrakte prisen og som har siddet i dommerkomiteen sammen med Thomas Bach, Næstformand Danmarks Idrætsforbund og Lars Erik Hornemann, Formand for den politiske styregruppe i Kulturregion Fyn.

Bernt Nielsen udtaler: “Det var 6 stærke kandidater, det der blev afgørende, var bredden i Otterup HKs initiativer og daglige arbejde. Det imponerede dommerkomiteen.”

Otterup HK er et godt eksempel på en forening, der ikke blot markerer sig indenfor sin sportsgren, men som også har stor betydning for det lokalområde, som de virker i. Otterup Håndboldklub favner bredt på det sportslige plan og rummer såvel en elitesatsning, en række børne- og ungdomshold, samt et hold indenfor specialsport: Otterup Håndboldklub har et herrehold i 1. division, der igennem de sidste par år været inde i en stor udvikling. Både på og udenfor banen er der sket store forandringer. På banen er Otterup gået fra at være et hold, der kæmper for overlevelse i 1. division til nu at være et solidt midterhold, der nyder god lokal opbakning. Som en del af paletten af børne- og ungdomshold rummer OHK også ’Hold GLAD’, der er et tilbud til børn og unge med udviklingshandicap og generelle indlæringsvanskeligheder i alderen 5-18 år. Udover håndbolden driver foreningen desuden en fitnessafdelingen og en e-sportsforening. Det er ikke kun i idrætslivet, at Otterup Håndboldklub er en markant faktor – foreningen står bag årets kræmmermarked i Otterup, påskemarked og øvrige arrangementer, der trækker mange folk til. Med sit primære fokus på indendørs idrætsaktiviteter og større arrangementer har coronanedlukning- og restriktioner haft en markant virkning på foreningens aktiviteter i 2020. Der bliver dog tænkt kreativt og arrangeret støttelotteri med videre, men der er ingen tvivl om, at OHKs force ligger i at samle mennesker om idræt og fest, så vi krydser fingre for, at de for alvor kan udbrede deres evner og kreativitet igen i 2021. Som en cadeau til foreningens evne til at favne bredt, samt den store betydning, som deres virke har som sammenhængskraft for lokalsamfundet.