Træning nøglen til en forenings succes.

De fleste medlemmer vil rigtig gerne have nye medlemmer. Mange foreninger oplever en stor genstrømning af medlemmer, som er der i en periode og så dropper ud igen. Gennemstrømning er helt naturligt, mange får lyst til at prøve en aktivitet, og opdager så at det ikke var noget for dem – sådan er det! Men det skal ikke være pga manglende kvalitet i træningstilbuddet,  klubben bliver fravalgt, her har man en vigtig opgave!

Rekruttering og fastholdelse er sammen med økonomi og frivillige, faste ingredienser på dagsordenen i stort set alle foreninger.

Ligesom på frivillig området er der også nogle ting, der altid virker i forhold til rekruttering og fastholdelse

• Kvalitet, kvalitet, kvalitet
  • Kontinuitet
  • Skab tilknytning

Ad kvalitet:

Send trænerne på kursus. Dygtige og inspirerende trænere formår at fange både begynderen og den erfarne. Føler de aktive de får noget ud af træningen, så kommer de igen. Der skal være både genkendelighed og variation, så man føler sig tryg ved træningen og kan opbygge en selvtillid ved at mestre nogle af delelementerne, men også bliver udfordret af nye og spændende øvelser.

Ad Kontinuitet

Træningen skal ligge fast samme tid – samme sted hver uge. Helst med de samme instruktører, der tilbyder en variation i træningen, men dog med en rød tråd så den enkelte kan se (og forhåbentligt mærke) udviklingen.  Nye trænere indsluses  så de får et indblik i hvad der har foregået, og kan videreføre noget af træningsskabelonen (en ny træner skal selvfølgelig have muligheden for at sætte sit eget præg).

Ad tilknytning

Skab noget hygge omkring træningen. I en tid hvor rigtigt mange ,ikke ønsker at bade sammen med andre, er det vigtigt for klubidentiteten, at man forsøger at holde på folk lidt efter træning. Lav en kageordning – alle uanset alder synes det er hyggeligt lige at samles over kage og vand/saft/kaffe bagefter, for lige få en snak om dagens træning, weekendens stævne eller lignende. Det er også her den vakse klubleder får rekrutteret sine hjælpere til klubbens kommende arrangement, bliver man involveret her bliver tilknytningen tættere og sandsynligheden for et længere medlemskab stiger.