Elever på erhvervsskoler skal røre sig mere i skoletiden. Det er formålet med projektet KICK, som startede i januar på 40 af landets 86 erhvervsskoler. Lærere skal uddannes i at gøre bevægelse og motion til del af undervisningen, og der skal være skemalagt idræt to timer om ugen for over 8.000 elever. Det er meningen, undervisningen skal være hos foreningerne med deres instruktører, så eleverne kan lære andre slags idræt, end de allerede kender.

– På erhvervsskoler er eleverne mindre aktive end på andre ungdomsuddannelser. Det gør vi noget ved nu. Vi ved at aktive fællesskaber, der får pulsen op og grinet frem, gør en forskel for både den sociale, fysiske og mentale sundhed. Jeg er sikker på, at alle elever får succesoplevelser med projekt KICK. Det vil betyde en mere aktiv hverdag og give eleverne lyst og erfaringer, som de tager med sig videre ud i livet og ud på arbejdspladsen, siger Charlotte Bach Thomassen, DGI’s formand.

DGI står bag projektet, som blev skudt i gang torsdag 23. januar på Social- og Sundhedsskolen i Fredericia med alternative og sjove idrætsaktiviteter. I de næste tolv uger skal alle elever prøve yoga, fægtning, kampsport og fodboldfitness med uddannede instruktører fra idrætsforeninger.

KICK bygger ovenpå et pilotprojekt på Roskilde Tekniske Skole og andre tidligere erfaringer, som har vist gode resultater. Over 80 procent af eleverne har oplevet, at forløbet har påvirket fællesskabet og sammenholdet positivt. To ud af fem har oplevet at få bedre relation til lærere, og der har være lavere fravær for eleverne, der var med i KICK-forløbet.

I Fredericie er Anne Mette Vind, direktør for Social- og Sundhedsskolen, glad for samarbejdet med DGI og idrætsforeningerne.

– Som erhvervsskole har vi ikke haft tradition for at arbejde med elevernes sundhed på den her måde, men vi glæder os rigtig meget til at få sat gang i KICK-projektet. Vi kan højne de fysiske og kognitive processer samtidig med, at projektet bidrager til at øge trivslen yderligere, siger Anne Mette Vind.

kilde: DGI